logo

Naujienos

Gyvensenos medicinos specialistė E. Jakutaitė: „Gyventi sveikai yra paprasta, svarbiausia – pradėti“

Kalbantis su Centro poliklinikos gyvensenos medicinos specialiste Erika Jakutaite nejučia kyla mintis, kad gyvensenos medicinos specialistas yra kažkada labai populiarios bei madingos profesijos – gyvenimo būdo vadybininko – atmaina. E. Jakutaitė juokiasi, kad tai nėra visiškai tiesa, tačiau kelyje į sveikesnį rytojų pacientus lydinti jauna, energinga specialistė neslepia – palaikymas ir motyvavimas gyvenimo būdą pasiryžusiems keisti žmonėms – itin reikalingas.

„Iš tiesų gyvensenos medicinos specialistas dar nėra labai plačiai žinoma specialybė. Lietuvoje jie pradėti rengti tik nuo 2016 m., tačiau iki 2030 m. pabaigos visose šeimos gydytojo komandose privalės dirbti ir medicinos gyvensenos specialistas. Formaliai, pagrindinis gyvensenos medicinos specialisto tikslas – atsižvelgiant į pacientui diagnozuotas ligas, vartojamus medikamentus, galimas vaistų ir maisto produktų sąveikas, paciento funkcinę būklę, suteikti individualias, moksliškai pagrįstas sveikos mitybos, fizinio aktyvumo, žalingų įpročių, miego higienos, streso prevencijos ir valdymo rekomendacijas. O iš tiesų savo darbe ir konsultuojame, ir edukuojame, ir motyvuojame, ir palaikome, ir jeigu reikia – švelniai pabarame“, – šypsosi Centro poliklinikos gyvensenos medicinos specialistė.

Tikslas – įgalinti pokyčiams

Dažniausiai E. Jakutaitė konsultuoja pacientus, turinčius vieną ar kelias lėtines ligas, tokias kaip nutukimas, dislipidemija (padidėjęs cholesterolio lygis kraujyje), hipertenzija bei kitos širdies ir kraujagyslių ligos, metabolinis sindromas, cukrinis diabetas, podagra ir kt.

„Iš tiesų atrodo, kad sveika gyvensena yra kažkas labai sudėtingo. Tačiau gyventi sveikai – paprasta, tereikia pradėti. Būtent šita dalis žmogui yra sunkiausia – pasiryžti keisti savo gyvenimo būdą, įpročius, atsisakyti priklausomybių, tokių kaip rūkymas, alkoholis. Mano tikslas yra parodyti žmogui, kad gyventi sveikiau nėra sudėtinga, suteikti jam visą informaciją, padėti daryti sveikesnius pasirinkimus, įgalinti jį keisti savo gyvenimą ir rinktis sveikatai naudingą maistą, judėjimą, kokybišką poilsį, balansą“, – sako gyvensenos medicinos magistrantūros studijas pabaigusi ir žinias Holistinio ugdymo institute gilinusi Erika.

Nors paprastai gyvensenos medicinos specialistė konsultacijas teikia individualiai, mielai kviečia drauge atvykti ir šeimos narius – keičiant gyvenimo būdą reikalingas ne tik specialisto, bet ir artimųjų palaikymas.

„Priklausomai nuo paciento, darbas su juo gali būti vienkartinis, tačiau dažniausiai bendradarbiavimą tęsiame ir vienu vizitu neapsiribojame. Pagrindinis mūsų darbo privalumas yra tas, kad pacientui galime skirti daugiau dėmesio – konsultacijų laikas turi būti ne trumpesnis nei 30 min. vienam pacientui, o pirminės konsultacijos, trunkančios apie 1 val., yra efektyviausios. Turėdamas daugiau laiko su pacientu, gyvensenos medicinos specialistas gali atlikti visapusį (holistinį) paciento sveikatos bei jo pasirengimo pokyčiams vertinimą, suteikti individualias sveikos gyvensenos rekomendacijas, sudaryti individualų planą bei paskirti tęstines konsultacijas, esant poreikiui, įtraukiant ir kitus specialistus, pvz. psichologą, kineziterapeutą, socialinį darbuotoją, gydytoją dietologą ir pan.“,  – apie savo darbo specifiką pasakojo E. Jakutaitė.

Svarbūs klausimai ir 10 „įsakymų“

Pasak E. Jakutaitės, gyvenime pasitaiko įvairiausių laikotarpių, nuo kurių gali priklausyti mūsų užimtumas, prioritetai, gyvenimo ritmas. Išoriniai veiksniai gali nepastebimai pakoreguoti mūsų gyvensenos įpročius. Todėl pagrindinis specialistės patarimas yra reguliariai įsivertinti, ar šiuo metu išlaikome gyvensenos pusiausvyrą ir užduoti sau šiuos klausimus:

  • Ar mano mityba yra pilnavertė ir reguliari? Ar vartoju sveikatai nepalankius maisto produktus? Jeigu taip – kuriose situacijose? Kodėl? Ar geriu pakankamai vandens?
  • Ar turiu žalingų įpročių? Jeigu taip, ar galiu jų atsisakyti?
  • Ar pakankamai judu? Ar jaučiuosi fiziškai pajėgus, lankstus, stiprus?
  • Kiek valandų miegu? Ar rytais jaučiuosi žvalus ir pailsėjęs? Ar darbo dienų ir savaitgalių miego įpročiai stipriai skiriasi?
  • Ar jaučiu, jog galiu suvaldyti patiriamą stresą? Ar jis mane skatina judėti į priekį, motyvuoja, o gal reikalauja daug emocinių resursų ir sukelia prastą savijautą, energijos trūkumą ir pan.?
  • Ar turiu su kuo kokybiškai pabendrauti? Ar jaučiuosi išklausomas, mylimas, priklausantis bendruomenei?

„Iš tiesų, net ir maži žingsneliai bei kasdieniai įpročiai atsiperka geresne savijauta ir sveikata ateityje. Nors kiekvienu atveju rekomendacijos ir gairės pacientui sukuriamos individualiai, atsižvelgiant į jo ligas, gyvenimo būdą, nusiteikimą ir pan., vis dėlto, yra keletas bendrojo pobūdžio rekomendacijų, kurios gali padėti pagerinti savijautą ir sveikatą“, – atskleidė medicinos gyvensenos specialistė ir jomis pasidalino.

Taigi, jeigu norite jaustis gerai, štai 10 pagrindinių gyvensenos medicinos specialisto „įsakymų“:

  1. Maitinkitės reguliariai, sąmoningai, įvairiai, subalansuotai, rinkdamiesi šviežius, kokybiškus, sezoninius produktus, vengdami perdirbto, kaloringo, greitojo maisto, turinčio didelį kiekį pridėtinio cukraus, druskos, sočiųjų riebalų rūgščių.
  2. Kasdien suvalgykite ne mažiau 300 g įvairių daržovių
  3. Kasdien suvalgykite apie 200 g vaisių / uogų.
  4. Kasdien išgerkite pakankamą kiekį nesaldintų skysčių (savo kūno svorį padauginę iš 30 ml sužinosite, jums reikalingą skysčių kiekį per parą, pvz. 70 kg x 0,03 l = 2,1 l).
  5. Judėkite: vaikščiokite, tvarkykitės, rinkitės aktyvią transporto rūšį, venkite nepertraukiamo sėdėjimo ilgiau kaip 1-2 val., skirkite dėmesio maloniai fizinei veiklai, kuri truktų ne trumpiau 10 min., Per savaitę užsiimkite ne mažiau kaip 200 min. vidutinio intensyvumo veikla.
  6. Nerūkykite jokių tabako gaminių bei venkite buvimo šalia rūkančiųjų.
  7. Nepiktnaudžiaukite alkoholiu*.
  8. Užtikrinkite sau kokybišką, reguliarų, nepertraukiamą ir pakankamos trukmės miegą (suaugusiam asmeniui ne trumpesnį nei 7-8 val.), laikykitės miego higienos principų.
  9. Valdykite patiriamą stresą adaptyviais būdais, t. y. tokiais, kurie nekenkia sveikatai.
  10. Skirkite laiko kokybiškam, maloniam bendravimui su kitais žmonėmis.

„Pradedančiam domėtis sveika gyvensena ir teisingesniais pasirinkimais žmogui, informacijos ir „pamokymų“ gali pasirodyti tiesiog per daug, jis gali susipainioti kartais kardinaliai skirtinguose patarimuose ir įvairių mitybos planų sudarinėtojų mokymuose, tad labai rekomenduoju rinktis gyvensenos medicinos specialistą, kuris gali tapti jūsų vedliu, palaikytoju, patikimos ir individualios informacijos apie jūsų sveikatą šaltiniu. Jeigu kyla sunkumų, klausimų ar dvejonių – kreipkitės. Šioje kelionėje neprivalote būti vienas“, – kviečia Centro poliklinikos medicinos gyvensenos specialistė E. Jakutaitė.

Centro poliklinikos pacientai jau gali registruotis tiesiai pas gyvensenos medicinos specialistą be šeimos gydytojo siuntimo. Tai padaryti galima telefonu +370 5 244 2244.

Rūpinkitės savimi ir būkite sveiki!

* Mažai rizikingu alkoholio vartojimas laikomas, kai vyras išgeria ne daugiau 4 standartinių alkoholio vienetų (toliau – SAV) per dieną bei 14 SAV per savaitę, o moteris – ne daugiau 3 SAV per dieną bei 7 SAV per savaitę. 1 SAV atitinka 200 ml alaus (5 proc.), ar 100 ml vyno (11–13 proc.), ar 60 ml spirituoto vyno (18 proc.), ar 25 ml stipraus gėrimo (40 proc.).

Atgal